maandag 10 september 2012

Verzetje


Het aanlopen van de trapas van de vorige keer is hersteld. De crankas was (vanzelf?) losgedraait. Ik vond dit wat raar  omdat bij mijn weten de schroefdraad aan 1 kant zelfs andersom zit om dit te voorkomen. Ik heb bij wijze van proef het hele stuk waar de as in vast zit andersom in de fiets gemonteerd. Er kan nu dus geen voorderraileur meer op omdat de pin waar die aan vast zit nu naar voren wijst.

Normaal rijd ik eigenlijk altijd op het grote blad voor. En schakelen voor deed ik eigenlijk ook nooit omdat ik wat lui ben en 2 keer de ketting eraf had gehad toen ik dat probeerde. Maar nu zat de ketting per ongeluk op het middelste blad.

Ik heb het voor vandaag maar  even zo gelaten omdat ik een stukje duinen rijden in gedachten had. En eigenlijk bevalt het me prima. Ik merk dat ik mijn eigen vermogen veel beter kwijt kan nu (ik rijd met een veel hogere hartslag). In de bebouwde kom (stoplichten e.d.) rijd het een stuk sneller. En ook daarbuiten schakelt het wel lekker vind ik. Alleen boven de 30 zou ik weleens op willen schakelen naar het grote blad. Ik moet dan wel heel vaak trappen.

Als voornoemde crank zich nu niet meer los draait ga ik eens goed lezen welke schroef-draad welke richting op moet draaien. Met in het achterhoofd dat de crank al verkeerd gemonteerd zat voordat ik de fiets kocht begin ik me licht af te vragen of er mogelijk iemand bij velomobiel in 2005 iets verkeerd-om gelast zou kunnen hebben.

Vandaag een lekker stukje duinen gefietst. Ik wou eerst richting zandvoort, maar heb me bedacht en ben naar Ijmuiden gereden. Maar daar had ik nog genoeg energie om toch nog wat verder te rijden en ben nog een keer door de duinen van wijk aan zee naar Castricum gereden. Deze keer wist ik al dat ik de LF1b (Landelijke Fietsroute 1) bordjes kon volgen en heb ik nauwelijks de (google maps) kaart erbij gepakt. Bij Castricum weer rechtsaf naar huis. Helaas konden mijn benen niet sneller en kon ik voor niet opschakelen dus mijn record van 51 km dat ik vorige keer daar gezet heb toen ik van de brug over het spoor afkwam heb ik niet verbeterd.




4 opmerkingen:

  1. Op het middenblad rijden is helemaal niet verkeerd. Ik doe bijna niet anders.
    Ik ga er vanuit dat je de standaard triple set voor en kransje achter er op hebt zitten.
    Op het middenblad is je aandrijflijn het meest efficient. Rechte kettingloop (zonder zijdelings wringen van de schakels) Waarschijnlijk draai je het meest op kruissnelheid ergens op het 5e of 6e blad achter. Ook daar wringt de ketting dan het minst op het blad en heeft een ruime loop rond het kransje.
    Ik haal mijn topsnelheid (52 km/u) onder normale omstandigheden op het middenblad voor en kleinste kransje achter (11)
    Wegrijden doe ik van uit de 32 achter. De hele pignon wordt dus gebruikt tijdens een rit.
    Ik tracht altijd tussen de 85 en 95 toeren te trappen. De versnellingskeus pas ik daar dus op aan. Niet op de snelheid zoals vaak wordt gedacht.

    Het grote blad gebruik ik alleen bij lange afdalingen en soms tijdens een tijdrit onder gunstige omstandigheden.
    Pas dan kom ik boven de 75 km/uur met hulp. Daar houd het bereik van het grote blad op. (110 toeren of zoiets) De rest is valsnelheid bergaf.
    Het bereik van het middenblad en het grote blad overlappen elkaar grotendeels. Het grote blad heeft 2-3 stappen meer. Maar bij het schakelen naar het voorblad moet je ook bedenken dat de versnelling waar je op dat moment in fietst ook gelijk ca. 2 stappen vergroot.
    Dus om soepel in kleine trappen te versnellen moet je dus eigenlijk eerst 1 versnelling achter terugschakelen voordat je voor het grote blad oplegt....
    Daarom schakel ik bij een afdaling dus over naar het grote blad. Gelijk 2 stappen meer verzet met 1x schakelen, je gaat toch bergaf met hulp. Die eerste meters aanzet is het belangrijkste voor de eindsnelheid.

    Als je toch op het grote blad wilt rijden. Zorg dan voor een voldoende lange ketting. De poot van de derailleur moet zoveel mogelijk naar beneden blijven hangen voor een ruime loop van de ketting om de kleine tandwielen. Is de ketting te kort dan staat hij naar voren gericht wat behalve meer weerstand geeft ook nadelig is voor de levensduur van de ketting.

    Overigens kan het geen kwaad op lange rechte stukken op hoge snelheid met het grote blad in een lage cadans te rijden. Het vermogen wat je nodig hebt om op snelheid te blijven is meestal niet zo heel groot. Dus met relatief laag toeren fietsen kan dan geen schade aanrichten en rijd juist heel zuinig.
    Het geeft ook een rustige balans van de fiets op die hoge snelheid. Je moet wel soepel kunnen blijven draaien met redelijke druk op de pedalen en niet 'stoempen'.
    Moet er afgeremd en weer opgetrokken worden of wind tegen, dan onmiddellijk het grote blad er weer af of 4 versnelling terug. Anders kost het knieeen.

    Die verhoogde hartslag die hebt nu je op het middenblad fietst.
    Eerst is het een vreemd traptempo voor je. Dat gaat wennen. De beweging, maar ook je ademhaling vind een nieuw ritme.
    Als je enige tijd zo blijft doorfietsen, zal je zien zien dat deze hartslagwaarde en je ademhaling ritme vanzelf omlaag gaat naar verloop van (enige) weken.
    Je conditie is verbeterd!

    Een zeer ervaren randonneur gaf mij het advies als training op PBP. Stel het schroefje van het voorblad van de voorderrailleur zo af dat je niet meer naar het buitenblad KAN schakelen vanaf januari. Fiets om de andere dag minimaal 50 km. In april ben je voldoende in conditie om zonder problemen 300 km per dag non-stop te fietsen. Dat heb ik gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb niet veel aan je verhaal toe te voegen brandweerquest. Behalve dat ik het leerzaam vind. Dankje. Ik rij zelf een stuk lager in toeren dan jij trouwens. 70 vind ik lekker fietsen. Bij 60 gaan me de knieen pijn doen. Maar 90 is me echt te snel. Dan gaat mijn hart echt te hard tekeer. ;-) Ik schakel zoals ik dat in de auto ook doe. Constant in de juiste versnelling rijden eigenlijk. Remmen betekent ook voor mij meteen terugschakelen.

      Verwijderen
  2. Toen ik pas de Strada had reed ik alleen op het middelste voorblad. Later ben ik alleen op het grote voorblad gaan rijden met het idee dat je dan lekker in één ruk door kon schakelen naar een zwaarder verzet bij hogere snelheden. Die hogere snelheden (versnelling 7-9) haal ik meestal niet, blijkt nu. Dus geïnspireerd door dit verhaal en de toevoeging van BrandweerQuest ga ik het maar weer eens op het middelblad proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn ervaring is eigenlijk ook dat de grootste verzetten (met het grote blad voor) niet zo vaak gehaald worden (een paar keer per rit). Voor het gros van de situaties waarin ik rijd is het middenblad eigenlijk beter.

      Verwijderen