maandag 17 september 2012

LF1b en een wiebelwiel

Gisteren bedacht ik me dat het wel leuk zou zijn om een keer wat langer langs de kust fietsroute LF1 te fietsen (Wijk aan zee tot Castricum was het vest wat ik tot nog toe had gedaan). Op google maps heb ik een route uitgestippeld (van Zaandam naar Wijk aan Zee naar Egmond aan zee naar Alkmaar naar huis.).

Vandaag op pad dus. Het idee was om langs de kust fietsroute LF1b te volgen. Het stuk Wijk aan Zee-Castricum ken ik al een beetje en dat is mooi landschap. Het stuk erna bleek ook mooi landschap. Misschien toch maar eens een duinkaart kopen om het te sponsoren.

Het ging heel goed, tot ik in Egmond van de klinkerweggetjes af op een stuk asfalt terechtkwam en het linkervoorwiel enorm ging zwabberen. Ik kon langs de kant van de weg geen losse moeren ofzo voelen en wist ook niet goed waar te beginnen met repareren, dus ik ben via zoveel mogelijk glad asfalt (in plaats van klinkerduinweggetjes) langzaam naar huis gereden. Morgen maar eens kijken wat er nou aan de hand is. Voorzichtig in de handleiding kijken doet me vermoeden dat ik het hoofdstuk sporing moet bekijken want er zit ook speling in het stuur. Ik voel echter nergens lossen boutjes ofzo.

Al met al toch nog 66 kilometer gefietst.



5 opmerkingen:

  1. Lijkt me ernstig.
    Oude kogelkopjes hadden nog wel eens de neiging door te slijten en spontaan los te laten op een moment natuurlijk die zeer ongemakkelijk was. De 26 inch Questen hebben een andere type kogelkopje, maar die kunnen nog steeds losraken. (de contramoer of daardoor versleten schroefdraad)
    Ik zou toch eerst maar eens grondig uitzoeken wat de oorzaak is. Je zou zo maar eens onbedoeld een kant op kunnen gaan waar je niet heen wilde. Bij mij was het een muurtje (Alleweder) in de binnenstad en een stoeprand (3x26 Quest) op een rotonde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben niet voor niets met een relatieve slakkegang de kortste asfalt route naar huis gereden. ;-) Hier ga ik niet verder mee fietsen voordat ik weet wat het is en het opgelost heb. Ik heb trouwens een 26" quest, maar wel een oudere. De 10e als ik het goed begrepen heb.

    Bedankt weer voor je antwoord trouwens! Ik zat zelf ook al richting kogelkopjes te denken en zal daar ook eens goed naar kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En Bert , Probleem al gevonden ?
    Ik zie op het kaartje dat je in de buurt van de Texelstraat woont , ik ben op de Texelstraat geboren en heb daar tot m,n 10de jaar daar gewoond.
    Misschien eens samen rijden ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gerrit,

    Ik denk wel dat ik het probleem gevonden heb. Ik heb de hele voorwiel constructie eens flink bevoeld waar er nou speling zat. De kogelkopjes leken me speling-loos. Met het aandraaien van 1 inbusbout waarmee denk ik het voorwiel vast zit aan de L-plaat met kogelkop dingen was de speling verdwenen. ;-) Ik heb er alleen nog niet mee gereden, en dat is toch de ultieme test.
    Samen rijden lijkt me leuk, maar ik ben bang dat ik te langzaam fiets met mijn 25km/u gemm..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op ritten van 100 km kom ik ook met een gem. van 26/27 km/uur thuis en langzamer is vaak ook prettiger,meer zien en heel thuis komen.

    BeantwoordenVerwijderen