dinsdag 25 september 2012

Dorst

Dorst, of eigenlijk net niet. Het is weer heerlijk fietsweer met een spannende wind, dus ik ben een stukje gaan fietsen. Iets buiten de bebouwde kom kwam ik erachter dat ik geen water mee had.


Nou, dan maar een verkort rondje want water is iets dat ik hard nodig heb tijdens het fietsen. Ik heb een (20km) rondje dat ik vaak met de Alleweder deed maar weer een keer gedaan. En dat gaat inderdaad sneller nu. Een uur met de Alleweder en 3 kwartier in de quest. Het kan nog sneller als ik weer naar het grote blad voor kan merkte ik. Ik raak snel buiten adem als ik 35 km/u trap op het middelste blad en moest een paar keer vaart minderen om op adem te komen.

Vanochtend eens een mail richting Velomobiel geschreven met de vraag of hun snappen waarom mijn crank-as zichzelf losdraait als ik de u-buis waarin crank zit en waarop de stang voor de voorderraileur zit in de goede richting monteer, en dat niet doet als ik de derraileur stang naar voren richt.




Bijna hetzelfde rondje in de Alleweder:


2 opmerkingen:

  1. Drinken voor een rondje van 20 km?
    Mmm...mensen verschillen, maar bij zo'n tochtje lijkt me extra drinken absoluut niet nodig.
    Het was niet extreem warm, het ging niet snel voor een Quest. Het is vlak. Die calorieverbranding zou ik maar met een flinke korrel zout nemen. Die is gebaseeerd op een 'normale' fiets bij normale snelheden (15 km/u) en matige inspanning (100 W) Als je dan 2x zo hard gaat laat hij je verbranding ook 2x zo hard gaan. Je spant je echter niet 2x zo hard in met een Quest.

    Over het drinken. Ik drink vooraf aan een tocht normaal met beetjes indien mogelijk. Als de tocht niet meer dan 2-3 uur duurt (bij 35 km/u) dan drink ik pas bij aankomst weer in beetjes naar behoefte bij binnen 1 uur.
    Zelfs een halve dag doorfietsen (toch ruim 100 km, de meeste tochten) heb ik geen extra drinken onderweg nodig.

    Alleen bij hogere temperaturen (25+) begin ik tijdig (na 1 uur) met kleine beetjes (ca.250 cc per uur) te drinken maar ook te eten. Bij aankomst vul ik weer het tekort aan vocht aan na behoefte. Een 3 liter Camelbag is ruim voldoende.
    Alleen bij een dag lang langere tochten (200+ km) Moet ik de Camelbag tussentijds bijvullen en drink ik in de pauzes dorstlessende sportdrank.
    Alleen bij grote inspanning en warmte dus. In de andere gevallen heb ik meer dan genoeg aan 2 bidons a 750 cc voor een hele dag.

    Ik zou toch proberen vol te houden met het rijden op het middenblad. Daarmee gaat je conditie wel mee vooruit na een eerste gewenning aan de beweging. Ook beter voor je knieen.
    Ik fiets mijn 'normale' topsnelheid (52 km/u) in het 11 kransje en middenblad voor.
    Het grote blad reserveer ik alleen voor afdalingen en lange stukken wind mee. Die geven me overigens maar 2 versnellingen meer, de rest overlapt het bereik van het middenblad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor een rondje van 20 km hoef ik inderdaad niet te drinken. Vandaar het rondje van 20 km. ;-)
    Ik heb een "vet" overgewicht en zweet daarom meer dan de gemmidelde mens. Ik verbruik ook meer energie om dat gewicht vooruit te krijgen. Ik weet dat ik me beroerd ga voelen als ik te weinig drink. Waarom zou ik dan niet drinken? Ik ga meestal rond de 15 a 20 km even stilstaan op een mooi plekje, kijk wat om me heen en neem een paar slokken.
    Het middenblad is zeker een blijverdje. Maar ik heb het wel gehad met 85 slagen per minuut. 70 rijd voor mij prettig. en dan rij ik nog geen 30 geloof ik.

    BeantwoordenVerwijderen