dinsdag 30 oktober 2012

Boodschappenlijstje

Met volgend boodschappenlijstje heb ik vandaag quest 140 in Dronten afgeleverd:

"
Ik wil er binnenkort woon/werk verkeer mee gaan rijden en ik wil graag een betrouwbare fiets waarmee ik ook goed in het donker kan rijden.

Dingen die ikzelf al tegenkwam:

- rammel linksvoor (Als je erin gaat zitten en van links naar rechts leunt hoor je ook een enorm gekraak en gesteun)
- wiel rechtsvoor speling
- derraileurs afstelling nalopen (Ik heb i.v.m. nieuwe trapashuis zelf de derraileur opnieuw gemonteerd en heb niet zoveel vertrouwen in mijn eigen sleutelkunsten. ;-))
- sporing nakijken
- stuur staat niet recht en heeft speling
- verlichting naar een wat moderner peil brengen (Led?) (even overleg over mogelijkheden en kosten)
- wielkast rechts kiert t.o.v. carroserie. Is dat schadelijk?

Alles wat jullie verder maar kunnen verzinnen nalopen en nakijken. Bij twijvel vervangen.

"

Ik heb vanaf Zaandam redelijk op de fietsersborden kunnen navigeren. In Purmerend moest ik een eind in de achteruit en daarna de weg op omdat er een werklui busje het complete fietspad blokkeerde. In Hoorn stond ik even te kijken vanwege een nieuw stuk fietspad waar ze de borden nog niet hadden geplaatst. Enkhuizen ging eigenlijk best makkelijk. En toen kwam ik in Lelystad. Na de draai naar beneden vlak na de dijk zag ik nergens Dronten op de borden. Ik ben maar terug gefietst en weer de weg rechtuit richting waar ik dacht dat Lelystad zou liggen en zat ineens op het parkeerterrein van Bataviastad. Ik heb nog vele malen mogen steken en zoeken in Lelystad. Pas een eindje na station Lelystad Centrum zag ik Dronten op de fietsersbordjes. Daarna nog een paar keer verkeerd gereden omdat rechtuit rijden/weg volgen bij kruispunten zonder fiets-wegwijzers blijkbaar niet de goede methode is. ;-) Opeens zat ik langs een kanaal, en daarna kon ik redelijk goed doorrijden. Van de week maar eens uitzoeken hoe de Garmin in een wat duidelijkere en mogelijk niet automotive stand kan. En waarom mijn telefoon ineens geen GPS fix meer kreeg snap ik niet. Dat maakte het navigeren toch lastiger. Ik overweeg hard om een papieren kaart als backup te gaan. Vanwege een paar kilometer extra was dit wel mijn langste rit tot nog toe.


Na 50 km fietsen zie ik eindelijk Zuiderzee
  


Eindstand Oktober


gebruiken.

5 opmerkingen:

  1. Och arme, wat een avontuur!
    Als ik dit zo lees kwamen allerlei herinneringen en gevoelens boven van mijn gevechten met navigatie en de apparatuur hiervoor. Ik kan mij zo goed voorstellen hoe je je voelde met je geworstel. Het klinkt zo bekend.
    Gelukkig heb ik door de jaren heen goede fietsroutes in mijn hoofd op geslagen. Helaas kan ik in detail nog steeds tot wanhoop gedreven worden.

    Lelystad, de plaatst der plaatsen waar ze de routering voor fietsers volledig de weg kwijt zijn. Na herhaaldelijk aandringen en adviseren van diverse personen zijn ze daar nog steeds niet achter dat fietsers ook wel eens zo snel mogelijk die stad weer uit willen. Alle routes (blauwe stippen op de grond hoe verzinnen ze het!) lopen rond of van de een wijk naar het centrum. Hallo! Wakker worden daar gemeentebestuur!

    Ik ben heel zuinig op 1 route die ik met behulp van andere doorfietsers door de jaren heen heb kunnen samenstellen. Alleen dat pad befiets ik. De rest is fietsjungle. Ik niks in te zoeken in Lelystad. Ik wil het niet weten wat er nog meer is. Nog presteert de gemeente te knabbelen aan die track. Opbreking en omleidingen die nergens heen gaan rond het stationsgebied.

    Het is beter net van de dijk af links (van het fietspad af rechts) te gaan Direct in de bocht ligt een fietspad lang een jachthaven, die zo lang mogelijk volgen lot je een bordje Dronten vind de binnenlanden in.
    Heb je niets met Lelystad te maken. Allemaal rechtuit rijden.

    Ik zou trouwens voor mijn gevoel over Amsterdam, Hollandsebrug fietsen. Veel makkelijker navigeren (dus sneller) Maar ik ben een Veluwnaar en bekijk het van de andere kant om in Noord Holland te komen. Misschien geef ik nu wel het verkeerde advies.
    Vraag eens om een track van N-H fietsers die regelmatig Dronten aan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Bert,
    Had het even gezegd dat je die kant op zou gaan ik was zo meegereden en de route vanaf Purmerend door Hoorn, Enkhuizen en Lelystad zijn gesneden koek voor mij. Volgende keer even bellen/mailen en overleggen dat scheelt je uren en kilometers ergernis.
    gr.Pé

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de reacties. Ik kon er wel om grinniken. ;-)

    Toch had het volgens de "makkelijk doorfietsen" route van de routeplanner van de fietsersbond helemaal niet zo moeilijk hoeven te zijn. Die route gaat inderdaad ook rechtsaf na de draai op het fietspad van de dijk. En dan een eindje verder over de Houtribweg heen om daar vervolgens aan de andere kant parallel aan te blijven rijden. (Het lijkt erop dat daar een fietspad of ventweg ligt, ook als ik met google maps ga kijken.) Ik ga eigenwijs doen en de voor de terugweg die route in de Garmin frotten. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Over amsterdam is een stuk makkelijker en korter , op de helft van het gooimeer linksaf en je bent er bijna .
    Als je een track wil , ik heb er wel een paar voor je.

    BeantwoordenVerwijderen