donderdag 30 augustus 2012

Vrolijk

Heel erg vrolijk werd ik niet toen ik zonet eens ging kijken waarom mijn cadans meter wisselt tussen juiste en dubbele hoeveelheid qua cadans tellen. Eerst zag ik alleen maar dat de ketting bladen los zaten. Toen ik de fiets op de andere kant had gelegd viel me ineens op dat er een enorme speling op de trapas zit. Ik kan hem zo een halve centimeter van links naar rechts en terug schuiven. En dan zit ineens de sensor van de cadans dinges tegen het metalen dingetje dat aan de trapas zit aan.

Maar eens kijken hoe een Shimano 105 in elkaar zit en of ik dit zelf nog kan fixen. Het ijzervijlsel wat ik her en der zag maakt me wat angstig. Ik had dit niet verwacht van een fiets die ik in juni heb overgenomen en waar relatief recent nieuwe kettingbladen/ketting enz. op waren gezet.

3 opmerkingen:

  1. De kettingbladen zitten met vijf bouten aan de rechter krank. Die zijn idd pas vervangen, dus het zou kunnen zijn een van die boutjes niet goed vastgezeten heeft en is losgekomen. Vervelend, maar makkelijk op te lossen. Even opnieuw aandraaien of, als het boutje kwijt of beschadigd is, voor een paar euro heb je een nieuw setje.

    Maar nu ik het verhaal nog eens lees, lijkt het erop dat je trapas het begeven heeft. Een nieuwe is nog niet eens zo duur, maar om die te vervangen, heb je wel speciaal gereedschap nodig. Als dit idd het geval is, is het denk ik het gemakkelijkste om de constructie waar de trapas in zit in zijn geheel (dus inclusief kranks, bladen en trappers) van de vierkante buis te halen en dan buiten de fiets te (laten) repareren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het begon met iets dat leek op speling (schuiven van links naar rechts) op de trapas. De trapas zat aan 1 kant niet vast. He wat raar, er zit schroefdraad, maar de draad waar het in moet is veel ruimer. De trapas zat er omgedraaid in zo bleek. Hierdoor is er ook draad beschadigd. Ik heb de beschadigde draad (in dat stukje holle buis dat vastzit aan de constructie waar de as in zit) er met een dremel uitgeslepen waarna een nieuwe trapas wel op de juiste manier past. Die heb ik zonet gemonteerd. Nu ga ik zo de constructie weer inbouwen (nadat ik de kettingbladen vast heb gezet).

    En ik heb inderdaad speciaal gereedschap moeten kopen. ;-) Ik ben druk bezig mijn actieradius te vergroten, maar 180 km op 1 dag leek me toch te ver. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De trapas bleef op zijn plek doordat de crancks eraan vastzaten en hij daardoor niet l/r kon schuiven. Als je de trapas andersom monteert zit die gewoon echt vast.

    BeantwoordenVerwijderen