vrijdag 31 mei 2013

Geen nieuws, goed nieuws?

Een tijd geen nieuws is helaas niet altijd goed nieuws. Na de fiets bij velomobiel.nl te hebben afgeleverd om alles wat er fout zou kunnen zijn en gaan al vooraf te repareren heb ik nog 1 keer woon/werk gereden. Ik had vooraf een binnenband verwisseld. De heenweg ging heerlijk. Na de pont hordes racende fietsers ingehaald en voorgebleven (ondanks een totaal gewicht van mij + fiets dat vet boven de 150 kg zit) Op de terugweg naar huis ging er weer een voorwiel wiebelen. Ik ben langzamer verder gereden. Ik was de fiets een beetje beu. Sleutelen is geen hobby van me en dat heb ik met deze fiets al regelmatig moeten doen.

Na een maand of 2 en her en der wat lezen heb ik de binnenband er weer uit gehaald en voorzicht met de nodige massage er weer in. Dat hielp. Het gewiebel was over. ;-)

De tijd erna heb ik voorzichtig wat kleine ritjes gemaakt. Al snel was een oude wiebel in een voorwiel er weer. Een bepaalde inbus bout vastzetten (voor de zoveelste keer, en echt niet zachtzinnig) hielp weer even.

De laatste keer rijden ging er weer (ja alweer) een voorwiel wiebelen. Thuis heb ik de voorkant op een kratje gezet en gevoeld of er ergens speling zat. Ik kan inderdaad het linkervoorwiel een behoorlijk eind bewegen zonder dat het stuur of het rechtervoorwiel meebeweegt.

Voor het woon/werk verkeer heb ik sinds een week of 3 een andere oplossing. Ik zit vlakbij een station waarvandaan ik binnen 10 minuten op Amsterdam Sloterdijk sta. En daar heb ik een hele normale fiets in de betaalde stalling neergezet. Het stuk Sloterdijk - Amstelveen doe ik nu fietsend, en daar doe ik ongeveer even lang over als hetzelfde stuk met de metro. Al met al niet eens zo'n gekke oplossing want ik hoef nu niet op mijn werk te gaan douchen, omdat ik toch iets minder bezweet aankom. Qua tijd kost me dit niets extra wat de hele rit met de velomobiel wel zou hebben gedaan omdat er o.a. ook nog ergens een pont tussen zit. En eigenlijk is het stuk door Amsterdam/Amstelveen ook niet heel erg velomobiel geschikt terwijl ik op de tourfiets overal door en langsheen cross. :)

In de fietsbehoefte word dus inmiddels voorzien. En die quest die wacht maar even tot ik weer sleutelzin heb. Wellicht van de winter als de pont en de fietspaden weer een stuk leger zijn. ;-)

4 opmerkingen:

  1. Ik zeg: "Terug naar Velomobiel.nl"

    Ik heb de XS in plaats van mijn auto. Ik vind daarmee vergeleken de onderhoudskosten dus echt een lachertje en ga zo weinig mogelijk zelf knutselen en zoveel mogelijk zelf fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben toch maar wat eerder gaan kijken wat de oorzaak was, en het bleek weer hetzelfde inbusboutje vlak bij de naaf dat iets los zat. Ik heb weer muurvast gedraaid. Eens kijken voor hoe lang...... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het antwoord op bovenstaande vraag kan ik het best zelf geven natuurlijk. Het juiste antwoord was 10 km. Daarna begon het getril in het stuur weer. Ik schat dat mijn voorwiel weer los zit. Nog geen zin gehad om ernaar te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Belangrijk is dat de lagers van de wielen goed soepel draaien en dat het schroefdraad van de inbus niet vet is maar droog. Als dat allemaal in orde is zouden de inbussen niet meer los mogen lopen. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen